Існує два підходи до побудови систем автоматичного контролю правил дорожнього руху:
1) Система будується для підвищення безпеки дорожнього руху, а надходження до бюджету від штрафів є вимушеним побічним ефектом.
2) Система будується для наповнення бюджету, а підвищення безпеки на дорогах є позитивним побічним ефектом.
При уявній схожості між цими підходами є фундаментальні відмінності. Перший підхід працює довго і добре на благо суспільства - другий з'являється короткочасно, збирає якусь мзду і зникає в нетрях судових заборон.
Найважливішим фактором успішної роботи цих систем є суспільне схвалення. Як тільки «коня і віз» міняють місцями, тобто під слушним приводом турботи про народ безцеремонно залазять йому ж в кишеню, отримують громадський спротив, яке, в підсумку, обнуляє всі зусилля другого підходу.
Наприклад, станом на грудень 2010 року в штатах Арканзас, Небраска, Невада, Міссісіпі, Нью-Джерсі, Юта, Західна Вірджинія і Вісконсін де штрафи намагалися перетворити в статтю доходів місцевих бюджетів, через численні позови водіїв, введений судову заборону взагалі на всі системи автоматичного контролю правил дорожнього руху.
На нерозумінні принципової різниці цих підходів будується нинішня логіка помилок осіб приймають рішення. Який підхід нині домінує в Україні, наочно показав головний месидж презентації пілотного проекту: за 6 годин - 3 млн. Штрафів! Більшої шкоди, для компрометації в очах громадськості ідеї впровадження систем БДР, навіть важко уявити.
Зауважте, мова не йде про підвищення довіри учасників дорожнього руху до систем автоматичної фіксації порушень ПДР, оцінки відповідності приладів та достовірності результатів вимірювань, а також про вибір кращих технологій на основі світового досвіду. ... Наповнити бюджет, а заодно і заробити декому на « прибутку »від штрафів - ось основний тренд польоту провідної думки. А там дивись, і безпеку на дорогах сама собою покращиться. Може бути.
Складається враження, що ідея про автофіксації порушень ПДР в Україні сприйнята лише на рівні простої фінансової схеми: ставимо за рахунок інвестора 2000 (за останніми даними ЗМІ вже 3000!) Стаціонарних камер, наповнюємо бюджет і заодно типу знижуємо аварійність, але основне - повертаємо витрати інвестору з прибутком.